fbpx

Mostanában heti szinten felmerülő kérdés – szakmai körökben és ügyfelek oldaláról is. A kérdés jogos, ugyanakkor nem létezik erre pontos válasz. A legjobb válasz erre az “attól függ”. Hiszen a licitbeállítás csak egyike a számtalan elemnek, amiből az egész platform összeáll és befolyásolja a Facebook hirdetési árakat. A rendszer összetettsége és “titkos” működése talán csak Zuckerberg úr számára látható át teljesen, de összeszedtem néhány tényezőt, amelyek biztosan befolyásolják a kampányok árait.

A Facebook, mint aukciós piactér

Bizony, kevesen tudják, hogy a Facebook tulajdonképpen olyan, mint egy aukciós piactér, ahol a hirdetők egymásra licitálva nyerik el az “aukciós tárgy”, vagyis a felhasználók figyelmét. Többek között ezért sem lehet exakt választ adni arra, hogy mennyibe is kerül egy hirdetés a Facebookon.
Az árat nagyban befolyásolja az adott célcsoportért folyó verseny és a többi hirdető ajánlata is. Az azért világosan látható, hogy az utóbbi időben a Facebook népszerűsége rohamosan nőtt, ezért természetesen az árak is vele együtt növekedtek. A helyzet azonban nem reménytelen.

Ki a célcsoport?

Ez a legfőbb kulcs, ha Facebook hirdetésekről van szó. A Google Ads-től eltérően ugyanis a Facebookon mindenki mindenkinek a konkurense. Míg a Google Ads-ben csak azzal kell versenyezned, aki ugyanarra a kulcsszóra hirdet, addig a Facebookon a célcsoportod határozza meg a konkurenciát. Ezért annyira fontos, hogy a hirdetéseid 1000%-osak legyenek, különben a többezer konkurens közül valaki más viszi el a célcsoportod figyelmét!

Mondok egy példát. Ha a Facebook (a begyűjtött információk alapján) azt tudja rólam, hogy szeretek szép ruhákat venni, van egy kutyám meg három gyerekem, a szabadidőmben pedig programozónak tanulok, akkor mindazon hirdetők hirdetései fognak versenyezni a figyelmemért, akinek a célcsoportjába beleillek. Így kerülnek direkt versenybe a szép női ruhákat árusító boltok hirdetései a programozó-tanfolyamokat, kutyaeledelt és a gyerekprogramokat hirdetőkkel.

Pontosan emiatt lehetetlen megbecsülni egy kampány árát – de természetesen a büdzsén kívül egy csomó algoritmus áll a háttérben, ami befolyásol.

Milyen időszakban hirdetsz?

A legtöbb cég életében vannak erősebb, és gyengébb hónapok – ezek szektoronként abszolút eltérhetnek, de a szezonalitáson túl nagyjából biztos, hogy az év végi hajrában nagyjából az is hirdet, aki egész évben nem. Általános tapasztalat, hogy október végétől karácsonyig emelkednek a hirdetések árai. Ez a fent említett licitrendszer miatt egy logikus következmény: több hirdető -> nagyobb verseny -> magasabb költségek

Milyen a hirdetéseid minősége?

A Facebook hirdetési rendszerének az a célja, hogy minél nagyobb élményt nyújtson a felhasználóinak, ezért előnyben részesíti a minőségi hirdetéseket. A Facebook a hirdetés minőségét több forrás alapján határozza meg, ideértve a hirdetést megtekintő vagy elrejtő emberektől kapott visszajelzést és a minőséget rontó jellemzők értékelését.
A hirdetésrelevancia-diagnosztika három szempontja: a Minőségi rangsorolás, az Aktivitási arányszám szerinti rangsorolás és a Konverziós arány szerinti rangsolorás. Ezekben átlagos, átlag feletti vagy átlag alatti és konverziót nem hozó eredményeket lehet elérni, ennek megfelelően pedig a hirdetésekkel rendszeresen foglalkozni kell.

A hirdetésed minősége (ha betartod a rá vonatkozó előírásokat), könnyen lehet átlag feletti besorolású, a konverziót és az aktivitási arányszámot azonban sokminden más is befolyásolja, pl. mennyire megkapó a kép, érdekes-e a szöveges tartalom, releváns-e a landing oldal, stb.

CPC, CPA, ROAS – eszik vagy isszák?

A CPC a kattintásonkénti költséget mutatja, vagyis, hogy mennyibe került 1 db kattintás, ami a landing oldaladra érkezett. Ez egy több szempontból fontos mutató, kattintás nélkül ugyanis nincs konverzió….szóval ahhoz, hogy CPA legyen, a CPC elengedhetetlen. Hogy kattintásod legyen, ahhoz meg szuper hirdetés kell 🙂

A CPA (cost per aqusition) azt mutatja meg, hogy az adott kampány hány forintért hozott egy konverziót. A konverziót te határozod meg a kampány elején, ami lehet letöltés, vásárlás, feliratkozás, stb. attól függően, hogy mi volt a kampány célja.

A ROAS (return on ad spend) a kampány megtérülését mutatja.

Nézzünk egy példát. Ha a CPA (vagyis ahány forintot egy konverzióért fizettem) mondjuk 200 Ft (ennyiért töltöttek le pl. egy applikációt, iratkoztak fel hírlevélre, stb). Ha azt tudom, hogy minden 5. ember, aki feliratkozott, biztosan vásárol is, akkor 1000 Ft-ba került egy vásárló. Ha minden vásárláson 5000 Ft hasznom van (azután, hogy a hirdetési költséget már kifizettem), akkor ennek a kampánynak a ROAS-ja, 5 – vagyis minden egyes kampányra költött forint után 5 Ft-ot kerestem.

CPC-ről még néhány szóban

Magyarországon egy jónak mondott hirdetés CPC-je általában 45-50 Ft környékén megáll (vannak kivételek!). Hogy a kattintókkal utána mi történik, az már a CPA-hoz tartozik, de a lényeg, hogy kb ennyiért jutnak el a weboldalra ahol aztán vagy konvertálnak (vásárolnak, letöltenek, feliratkoznak, stb), vagy nem, erről egy újabb bejegyzésben fogok írni, mert hatalmas és kiemelt fontosságú téma.
Különösen büszke vagyok, mert ezen a nyáron egy elég zsúfolt szegmensben, remarketing kampánnyal (ami általában még drágább szokott lenni), 12 Ft-os CPC-t produkáltam több héten keresztül, végül 32 Ft-nál tetőzött, ami még mindig szuper eredménynek számít.

Mégis mennyi legyen a havi büdzsé?

Ez egy újabb nehéz kérdés. Szektor és versenyfüggő. Véleményem szerint, ha külső segítséget kérsz (például engem), akkor a havi elköltendő keretnek 100.000 Ft-nál kell kezdődni, hiszen így van esélyem “kitermelni” a saját díjamat, így tudok Neked annyi bevételt hozni a hirdetésekkel, hogy bőven megérje.
Havi 50.000 Ft-os keretnél érdemes egy egyszeri tanácsadást igénybe venni, és inkább saját kézben tartani a hirdetéseket, így azt a pénzt, amit a kiszervezésre költenél, a hirdetéseidre költheted.

 

Bízom benne, hogy ezzel a cikkel segítettem kicsit konkrétabban látni a Facebook hirdetési rendszerét. Nyilván minden nem fért most bele, azonban szeretnék rendszeresen kidolgozni egy-egy témát azon témakörökből, amikkel az ügyfeleim leggyakrabban megkeresnek. Ha Neked is van témajavaslatod, kérlek ne tartsd magadban!

10 éve a szenvedélyem

Miért gondolom, hogy tudok neked segíteni? Mert voltam már marketing asszisztens, menedzser és vezető is, dolgoztam kereskedelmi cégnél és telekommunikációsnál is. Tudom, milyen működési különbségek vannak egy multinacionális cég, egy KKV és egy startup között, és mivel mindhárom kategóriában volt szerencsém sikereket elérni, tudom, hogy az eredeti, kreatív tartalom milyen csodákra képes!

Dolgozzunk együtt, ha szakmai munkára, és nem favágásra van szükséged!

 

Blog bejegyzések

Miért van szükség marketingre?

Ma már egyre kevésbé igaz, hogy “a jó bornak nem kell cégér”. Embertelen mennyiségű cég van a piacon, amelyek a termékünkkel, szolgáltatásunkkal...

Műanyagmentes július

Nem, nem akarom senkinek megmondani tutit, és nem szeretnék előállni semmilyen hangzatos „zöld” dumával sem, de aki ismer, tudja, hogy számomra...