fbpx

 

 

Ódákat tudnék zengeni a virtuális marketingeskedés előnyeiről és hátrányairól is. Mert természetesen mindkettő van. Most csak a legfontosabbakra térnék ki, mert nem észt osztani szeretnék, csak a saját tapasztalataimat foglalnám össze.

Bevétel

Voltam alkalmazott, több, mint 10 évig, így pontosan tudom, hogy mi a különbség aközött, hogy alkalmazottként akkor is megkapom a fizetésem (egy részét legalábbis), ha épp egész hónapban beteg voltam – és aközött, hogy vállalkozóként akkor jutok csak pénzhez, ha minden hónapban keményen dolgozom. Hogy könnyebb-e vállalkozónak lenni? Nem hinném.
Hogy anyagilag jövedelmezőbb-e az sokmindentől függ, alapesetben jó eséllyel jobban megéri vállalkozónak lenni, de sokan aggódnak a nyugdíj-helyzetük és egyéb, alkalmazottként kapott juttatásaik miatt, amelyek vállalkozóvá váláskor bizony más megvilágításba kerülnek. Mindenesetre van még néhány egyéb szempont is, ami háttérbe szoríthatja a nyugdíj-kérdést…

“Virtuális marketingesnek lenni számomra egyet jelent a korlátok nélküli munkavégzéssel, az időm szabad beosztásával, a kényelmes és bárhonnan végezhető feladatokkal és a kreativitás határtalanságával.” (Haris Mária)

Korlátok és határok

Korábban novellákat és verseket írtam. A versírásról sokaknak a rímek jutnak eszébe. Nos én nem szerettem rímes verseket írni. Ennek csupán az az oka, hogy korlátok közé zárják a kreativitást. Hiszen mennyivel limitáltabb az előző sor utolsó szavával rímelő szót találni, mintha a teljes szótárból bármit választhatunk? Gyakorlatilag a teljes szabadságát visszakapja a költő, ha szabadverset ír. Ugyanezt érzem akkor is, amikor a virtuális marketingességről gondolkodom… hogy visszakapom a szabadságom, a kreativitásom, az életem. Hiszen én szabhatom meg a munkaidőm, a munkamennyiségem, a szabadidőm, a feladataim és a megbízóim is. Sőt, azt is, hogy hol végzem a munkám! Alkalmazottként erre csak kivételes esetekben van lehetőség, de inkább egy-egy adott feladatkörre vesznek fel, amihez maximum hozzájönnek plusz feladatok, semmint lekerülnének a vállunkról.

Produktivitás

Alkalmazottként szerintem a hatékonyság kevésbé intenzív, akkor is ha épp megszakadunk a teendőinkben. Egyszerűen azért, mert az adott munkaidőre vagyunk limitálva, és én hiszem, hogy a marketing és a kreatív ötletek (és még annyi más szakma) nem működnek parancsszóra. Vagyis nem feltétlenül abban a 8 órában vagyunk produktívak, amikor a munkaidőnk ketyeg. Van aki például éjszaka tud hatékony lenni, van aki csak délelőtt, van aki csendben, van aki csak zajban tud jól dolgozni. Ezek – ha nem elég rugalmas a cég – sokszor nem kivitelezhető feltételek, vagy legalábbis nem minden nap. Vállalkozóként – virtuális szakemberként – ezek a feltételek könnyedebben megteremthetők, mindenki a maga szájíze szerint akkor és annyit dolgozik, amennyit szeretne.

Munkamennyiség

Cserébe hajlamosak vagyunk erőnkön felül is megbízásokat fogadni – ennek is több oka lehet. Én például annyira imádom a munkám, hogy nagyon nehezen utasítok el egy-egy újabb kihívást. Mások a bevételüket, vagy a referenciáik minőségét szeretnék növelni. Összességében úgy érzem és úgy tapasztalom, hogy vállalkozóként sokkal intenzívebb a munkavégzés, egyszerűen azért, mert nem engedhetjük meg magunknak, hogy egyik-másik feladatba kevesebb energiát fektetünk, mint kéne. Minden feladat ugyanazt a fegyelmet és figyelmet követeli meg, hiszen a cél az, hogy minden megbízó elégedett legyen

Elismerések

Virtuális szakemberként az elismerések száma jelentősen megnő. Minél több a feladat és/vagy megbízó, annál több lehetőség van kiválóan teljesíteni és a megbízók bizony értékelik a kiváló teljesítményt. A visszajelzések pedig nem csupán szuper motivátorok, de akár további megbízásokat is jelenthetnek. Azért valljuk be, alkalmozottként nem sok esély van minden nap elismerést kapni a főnöktől…

Család, énidő

Ezt a kérdést talán nem fontos sokáig fejtegetni. Bár vállalkozóként épp a sok-sok feladat miatt gyakran elfoglaltabbnak érezzük magunkat, valahogy mintha soha nem lenne időnk semmire. Mégis, a családi élet jobban harmonizálható, mint alkalmazotti státuszból. Alkalmazottként gyakran probléma a beteg gyerkőcök felügyeletének összehangolása, a kevésbé rugalmas munkahelyek esetén például a kellemetlenség mellett komoly stresszt okoz a szülőknek. Vállalkozóként természetesen ugyanúgy probléma lehet, hogy a határidős feladatot át lehet-e ütemezni, de tapasztalatból mondom, hogy a legtöbb megbízó megértően kezeli az ilyen helyzeteket, és nem okoz feszültséget egy néhány napos csúszás.

Összességében úgy érzem, hogy vállalkozóként boldogabb, rugalmasabb, pozitívabb és kiszámíthatóbb a jövőm. A vélemény természetesen szubjektív, de valós tényeken alapul.

Kapcsolódó bejegyzés

Műanyagmentes július

Nem, nem akarom senkinek megmondani tutit, és nem szeretnék előállni semmilyen hangzatos „zöld” dumával sem, de aki ismer, tudja, hogy számomra...

bővebben